logo.png
                 
pl
pl
 
grafika
Port Żerański

Poziom wody w kanale i porcie jest prawie stały - związany z poziomem wody w Zalewie Zegrzyńskim, albowiem został odcięty od wahań wody w Wiśle przez śluzę komorową.

Właśnie stały poziom wody w porcie zdecydował o likwidacji Portu Praskiego, mającego wysokie nabrzeża dostosowane do wahań poziomu wody dochodzące do 6m, a oprócz tego połączony był z dworcem Wschodnim tylko jedną bocznicą kolejową, przeprowadzoną przez ul Targową w jednym poziomie, co zakłócało ruch na tej najważniejszej praskiej ulicy.

W wyniku intensywnej rozbudowy elektrociepłowni zainstalowano w porcie ujęcie wody chłodzącej i zrzut podgrzanej wody, ponieważ zmienne stany wody w Wiśle niekiedy uniemożliwiały działanie elektrociepłowni. Port składa się z kilku basenów:

  • osadnika dla elektrociepłowni o powierzchni 2,4ha, łączący się z kanałem bezpośrednio przy wlocie od strony Wisły, o głębokości 3 m, przy średnim rocznym stanie wody w Wiśle. W osadniku została zbudowana czerpnia do poboru zimnej wody dla urządzeń chłodniczych elektrociepłowni, potem przeniesiona do wewnętrznego basenu portowego,
  • basenu zimowiska o powierzchni 5,7ha i głębokości 2m przy średnio rocznym stanie wody w Wiśle,
  • basenu przemysłowego dla elektrociepłowni o powierzchni 6,5ha, o stałym poziomie zwierciadła wody, oddzielonego śluzą od Wisły. Basen miał służyć przede wszystkim do zrzutu wód podgrzanych z elektrociepłowni oraz jako port dla elektrociepłowni i dla bazy warsztatowej.


Basen portowy między śluzą, a ul Modlińską nazwano basenem administracyjnym, ponieważ lewe nabrzeże przeznaczono dla administracji drogi wodnej, ma on powierzchnię 6,5ha a głębokość 3m. Na prawym brzegu wykonano przeładunkowe nabrzeże węglowe, dotychczas nie wykorzystane.

Właściwy port handlowy za ul. Modlińską, wg wstępnych koncepcji - niezrealizowanych, miał mieć 3 baseny portowe. Po 1960r. Żegluga Warszawska dla potrzeb tzw. drogi wodnej żwirowej zrealizowała częściowo basen portowy nr 1 początkowo jako prowizoryczną przeładownię żwiru z barek na samochody rozwożące kruszywo na warszawskie budowy, następnie wykonując nabrzeże wyposażone w dźwigi portowe i bocznicę kolejową, którą ze Śląska był przywożony kamień do regulacji Wisły.

Port handlowy na Żeraniu - projekt docelowy

Wyślij link mailem
Pdf
Drukuj
Powrót
Wypowiedz się
Urząd Dzielnicy Białołęka, m.st. Warszawy
03-122 Warszawa, ul.Modlińska 197
Telefon: 22 44 38 400
Stronę odwiedziło osób:
17005492
bo_logo_baner.png
ban-konsultacje.jpg
inicjatywa baner wysuwany1.jpg
ban-mapa.jpg
ban-kontakt.jpg
ban-19115.jpg
ban-bip.jpg
rodo1.png
GASTRO PNG.png
SPIERAMY PNG-1.jpg
koronawirus działania warszawy.png
ban-facebook.jpg
ban-youtube.jpg
ban-instagram.jpg