logo.png
                 
pl
pl
 
grafika
Wstęp

Od czasów najdawniejszych, kiedy ludzie zaczęli wykorzystywać prymitywne z początku łodzie, wszelkie akweny wodne były najwygodniejszymi, najtańszymi, niekiedy najszybszymi i w miarę bezpiecznymi szlakami komunikacyjnymi. Taką drogą była też Wisła z licznymi dopływami.

Co prawda rzekami spływało się z prądem szybko i wygodnie, natomiast pod prąd trzeba był zużyć wiele energii na wiosłowanie, ciągnięcie przez zwierzęta a nieraz i ludzi, lub przy sprzyjającym wietrze wykorzystywać żagle. W XIX w. wykorzystywano statki i holowniki z napędem parowym, a potem motorowym.

Oczywiście żegluga w górę rzeki odbywała się wielokrotnie dłużej. Warunki atmosferyczne ograniczały okres wykorzystania dróg wodnych. Odbywał się on od wiosennego, po spłynięciu lodu, do jesieni kiedy Wisła zamarzała, z przerwami na okresowe przybory związane z opadami w górze rzeki. Drogi wodne krzyżowały się często z lądowymi i wtedy korzystano z brodów, przewozu łodziami, lub mostów.

Po powstaniu państw, większość terenów lasów, pól, i rzek była własnością panującego, który mógł je darować, sprzedawać lub dzierżawić poddanym. W przypadku wód prawo obejmowało połów ryb i przewóz. Panujący i w dawnych czasach mieli "dziury budżetowe", które zatykano różnymi sposobami, a prawo przewozu dawało spore dochody.

Jednak wtedy prawo własności było przestrzegane i np. prawa przewozu raz sprzedanego nie można było odebrać, a tylko odkupić. Gdy król Zygmunt August zamierzał zbudować pierwszy stały most w Warszawie, odkupił prawo przewozu od jego aktualnego posiadacza Stanisława Jeżowskiego za "dwie wsie, młyn i połowę drugiego młyna, 40 włók lasu, oraz 200 florenów".

Edward Figauzer

 

 

 

Bibliografia:

  1. Założenia do projektu budowy portu na Żeraniu i kanału żeglugi Żerań-Zegrze - 21 sierpnia 1950r.
  2. Okręgowa Dyrekcja Gospodarki Wodnej - praca zbiorowa,
  3. Monografia dróg wodnych śródlądowych - praca zbiorowa,
  4. Z historii Wiślanej żeglugi - Lech Królikowski - Stolica nr 7 1984r,
  5. Rzeczne porty Warszawy - Lech Królikowski - Stolica nr 41 1984r,
  6. Kanał Obwodowy - Lech Królikowski - Stolica nr 48 1984,
  7. Port handlowy w Warszawie na tle rozwoju dróg wodnych Wisły środkowej - Irena Parol - Kronika Warszawy nr 2 1971r.,
  8. Projekt warszawskiego węzła wodnego - inż. Czesław Stepnowski - Gospodarka wodna nr 1/2 1949,
  9. Wisła na tle polskich problemów komunikacyjnych - dr Teofil Bistyga - Gospodarka wodna nr 1/2 1949.
  10. Urządzenia Komunalne Warszawy. Zarys historyczny - Marian Gajewski - PIW 1974r,
  11. Encyklopedia Warszawy - PWN 1994.

 

Wyślij link mailem
Pdf
Drukuj
Powrót
Wypowiedz się
Urząd Dzielnicy Białołęka, m.st. Warszawy
03-122 Warszawa, ul.Modlińska 197
Telefon: 22 44 38 400
Stronę odwiedziło osób:
17005526
bo_logo_baner.png
ban-konsultacje.jpg
inicjatywa baner wysuwany1.jpg
ban-mapa.jpg
ban-kontakt.jpg
ban-19115.jpg
ban-bip.jpg
rodo1.png
GASTRO PNG.png
SPIERAMY PNG-1.jpg
koronawirus działania warszawy.png
ban-facebook.jpg
ban-youtube.jpg
ban-instagram.jpg